Vše o DPF
Filtr pevných částic DPF (z Anglického Diesel Particulate Filter) nebo FAP (z Francouzkého Filtre a Particule), je součást moderních vozidel s naftovým motorem a dnes už také benzínovým GPF (Gasoline Particulate Filter). Jejím cílem je zabránit rozptylování prachových částic do ovzduší. Jedná se o keramickou vložku výfuku se systémem kanálků, které dokáží zachytit prachové částice v útrobách výfuku.
Úkolem filtru pevných částic je zachytávání prachu z motoru, který by šel výfukem ven a my bychom ho dýchali, systém auta je udělán tak, že ve městě a centru se ve výfuku zachytávají nečistoty a ty se při jízdě mimo město, třeba na dálnici spalují na tak malé částice, že je již lidský organismus nedokáže zachytit.
Bohužel to má také negativní efekt, ve filtru pevných částic se přesto zachytí a usazuji části které pomalu zaplní keramickou vložku se systémem kanálků. Každá věc na světě má svoji životnost. První verze DPF měly životnost okolo 80-100 tisíci kilometry. Postupem času se technologie DPF zlepšila a vydrží 10 let a najede se cca 150–200 tisíc kilometrů. Dodávkové vozidla ujedou cca 300 tisíc kilometrů a nákladní vozidla ujedou okolo 500 tisíc kilometrů.
Po jisté době se začne projevovat zanesení filtru pevných částic, většinou auto přestane mít tah v kopcích, zvýší se spotřeba paliva a pak se rozsvítí kontrolka motoru a začne hlásit zkontrolujte emisní systém, rozsvítí se kontrolka motoru a závada EGR ventilu. Může se také stát, že vozidlo neprojde na stanici technické kontroly, i když auto žádné závady neukazuje, filtr pevných částic je zaplněn na takovou úroveň, že jednotka v autě ještě nezaznamená tak plné zaplnění, ale přístroje na STK už vyhodnotí špatné emisní normy a tím vyhodnotí že auto nesplňujete emisní normu!
Příčiny zanesení filtru pevných částic může být také jiné, většinou je to přirozené zaplnění s nájezdem kilometrů, další příčina je závada na vozidle, může to být špatným palivem, špatná funkce vstřikovačů, špatná funkce turbodmýchadla, EGR ventil, stává se také že vložka DPF praskne atd.